Program
Přivítání a představení čestných hostů konference
Ing. Svatopluk Zídek, předseda výboru Oblasti ČKAIT K. Vary
Předání pamětních medailí představitelům zahraničních IK
Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT
Vystoupení zástupců ministerstev ČR, zástupců kraje a města Karlovy Vary
Role městského inženýra v rámci soudobé praxe v České republice
Ing. arch. Tomáš Pavlovský, Ph.D., Ústav architektury FAST VUT Brno, Garant ČSSI
Městský inženýr/inženýrka je profese, která v současnosti získává na vážnosti, neboť na tuto profesi je kladen čím dál větší důraz a tlak ze strany měst, legislativy i investorů. Co je však přesnou náplní této profese? Co všechno může vykonávat městský inženýr? Na tyto otázky hledala odpovědi Bc. A. Tlamková ve své diplomové práci, kde podrobně rozebírala jak legislativní stránku, tak i praktickou stránku profese městského inženýra/inženýrky. Článek se snaží předložit hlavní závěry této práce a nastínit možnou budoucnost městského inženýra/inženýrky v rámci praxe v České republice.
Průmyslové město v procesu transformace – Chemnitz
Prof. Dr. sc. techn. Reinhard Erfurth, Erfurth Projektdesign Chemnitz, Garant Saská IK
Suhl-Nord – transformace bývalého východoněmeckého velkosídliště v trvale udržitelnou průmyslovou a podnikatelskou zónu do roku 2040
Dipl.-Ing. Architekt Thomas Zill, Landesentwicklungsgesellschaft Thüringen, Garant IK Thüringen
Vplyv Jaguar Land Rover Slovakia na rozvoj udržatel’nej mobility v meste Nitra
doc. Ing. Ľuboš Moravčík, PhD., Stavebné konštrukcie a statika stavieb, Nitra, Garant SKSIDipl.-Ing. Heinz Joachim Rehbein, garant Bavorská IK
Žijeme v dobe výstavby veľkých industriálnych parkov, ktoré sú budované v blízkom kontakte s urbanizovanou krajinou. Táto skutočnosť so sebou prináša negatívne aj pozitívne vplyvy na život v meste a z pohľadu dopravy sa musia mestá vysporiadať so zvýšeným dopravným zaťažením, ktoré mobilita do zamestnania vyvoláva. Koncepčným a komplexným riešením mobility mesta je Plán udržateľnej mobility (PUM). Príspevok je venovaný otázke a skúmaniu podpory zelenej a udržateľnej mobility s dôrazom na cyklodopravu, kde na prípadovej štúdii konkrétnej veľkej firmy – Jaguar Land Rover Slovakia (JLR) ozrejmuje stav a možnosti ovplyvňovať mieru používania cyklistickej dopravy do zamestnania. V práci skúmame vzťahy a prístup spoločnosti JLR ako dominantnej spoločnosti priemyselného parku Nitra-Sever a širokej verejnosti k podpore zelenej mobility v meste Nitra. Článok popisuje rôzne aspekty partnerského budovania a dizajnu cyklistickej trasy spájajúcej mestskú časť Drážovce s mestským parkom s priamym napojením na areál firmy JLR, ktorá umožňuje aktivizovať cyklodopravu zamestnancov firmy JLR zo širšieho okolia.
Město a průmysl ve výstupech studentských prací (představení posterů s prezentací)
Ing. Josef Filip, Ph.D., ČVUT v Praze, Fakulta dopravní, garant Česká společnost městského inženýrství ČSSI
V rámci tématu „Město a průmysl“ vytvořili pracovníci Ústavu architektury fakulty stavební Ing. arch. Jan Májek, Ph.D. a Ing. arch. Tomáš Pavlovský, Ph.D. zadání pro studenty Fakulty stavební VUT v Brně, zaměřené na obory Městské inženýrství a Urbanismu.
Cílem tohoto projektu bylo vytvořit soubor výstavních plakátů, které by jakýmkoliv vhodným způsobem popisovaly vztah města a průmyslu v některých klíčových oblastech. Tyto plakáty pak byly od začátku zamýšleny tak, aby mohly tvořit doprovodnou výstavu na připravované konferenci.
Konverze průmyslových areálů na plochy bydlení, výroby a služeb – Praha-Zličín a Pragovka
Ing. Josef Filip, Ph.D., ČVUT v Praze, Fakulta dopravní, garant Česká společnost městského inženýrství ČSSI
Článek popisuje možnosti využití revitalizace průmyslových areálů pro bydlení. Tyto záměry se postupně více rozšiřují tak, jak jsou rušeny některé průmyslové brownfieldy zejména v centru města, jež vznikla transformací různých průmyslových odvětví v 90. letech minulého století. V centru měst se tak vytváří nedostatečně využívaná plocha, která je zanedbaná a často může být kontaminovaná. Nejsou to jen průmyslové areály, ale například i vojenské nebo zemědělské usedlosti. Cílem je na těchto revitalizovaných plochách vytvořit obytné centrum nebo obchodně-kulturní zázemí, popřípadě kombinaci komerčního, obchodního a kancelářského centra. V dané lokalitě definovaného území se pak prolíná nová výstavba s možností využití historických objektů s požadavky na kvalitní dopravní obslužnost a celkovou úprava veřejného prostoru s orientací na aktivní zázemí pro obyvatele se zelení. Článek uvádí dva vhodné příklady z praxe zaměřené na revitalizace průmyslových areálů v oblasti Zličína a Pragovky, kde se uplatňují nové přístupy výstavby, úpravy veřejného prostoru, dopravní obslužnost a celkový vhodný rozvoj dané lokality pro život.
Vývoj města Plzně pod okřídleným šípem plzeňské Škodovky
Ing. Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně, Garant ČKAIT
Průmyslové dějiny Plzně jsou neodmyslitelně spojeny se dvěma podniky – Plzeňským Prazdrojem a Škodovými závody. Každý z nich měl výrazný vliv na budoucí územní a demografický vývoj Plzně. Tento příspěvek se zaměřuje především na Škodovy závody, které se z původní Waldsteinovy strojírny staly největší zbrojovkou Rakouska-Uherska, následně automobilkou a lokomotivkou, aby v průběhu okupace sloužily nacistickému Německu opět jako zbrojovka. Po skončení druhé světové války byl téměř zcela zničený areál obnoven a Škodovy závody znovu navázaly na svoji strojírenskou tradici. V průběhu následujících let se z podniku stal významný hráč v oblasti těžkého průmyslu, ale také největší zaměstnavatel v Plzni a celém Plzeňském regionu. Škodovy závody se rovněž výraznou měrou podílely na rozvoji bydlení a občanské vybavenosti určené především pro stávající a budoucí zaměstnance výrobního koncernu. Po roce 1989 se začala psát nová historie škodováckého areálu. Dříve uzavřená lokalita se postupně otevřela nejen veřejnosti, ale své místo zde našly i nové firmy a moderní DEPO Plzeňských městských dopravních podniků.
Město a průmysl
Ing. architekt Petr Kropp, Garant Krajský úřad Karlovarského kraje
Začlenění opuštěných průmyslových areálů do života města
Ing. Marek Teichmann, Ph.D., Katedra městského inženýrství FAST VŠB-TUO, Garant Česká společnost městského inženýrství ČSSI
Předmětem příspěvku je problematika začlenění opuštěných průmyslových areálů do života města. Příspěvek poskytuje základní přehled teoretických poznatků v oblasti revitalizace a začlenění takovýchto nevyužívaných průmyslových areálů – brownfields. Obecně lze říci, že téměř každá obec má ve svém správním obvodu alespoň jedno území, které lze zařadit mezi plochy brownfields. V měřítku dané lokality se pak jedná často o velmi exponovaná místa, která se zpravidla nachází jednak při samotném vstupu do území (bývalé průmyslové areály, pivovary, zemědělská družstva, textilní průmysl, pivovary atd.), případně v jádrových oblastech (drobné provozy, lehký průmysl, řemesla, občanská vybavenost aj.). Mnohé obce jsou si této problematiky vědomy a jako jeden z prioritních pilířů rozvoje svého území uvádí právě regeneraci a znovu oživení těchto míst.
Panelová diskuse k předneseným referátům
Moderuje: Ing. Adam Vokurka, Ph.D.
Zhodnocení a závěr konference
doc. Ing. František Kuda, CSc., předseda Vědecké rady konference MI KV
Sborník
Organizátoři
- ČKAIT
- ČSSI
Partneři
- Bayerische Ingenieurekammer Bau
- Ingenieurkammer Thüringen
- Verband Beratender Ingenieure (VBI)
- Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI)
- Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska
- Fakulta stavební VŠB – Technická univerzita Ostrava
- Fakulta stavební VUT v Brně
- Karlovarský kraj
- Statutární město Karlovy Vary
Záštity
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Ministerstvo kultury
- Ministerstvo dopravy
- Karlovarský kraj
- Statutární město Karlovy Vary