Program konference

Moderuje:

Ing. Adam Vokurka, Ph.D., předseda Autorizační rady ČKAIT

8:30 – 9:00

Registrace

9:00 – 9:10

Uvítání a zahajovací slovo

Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT
doc. Ing. František Kuda, CSc., předseda Vědecké rady konference a prezident ČSSI

9:10 – 9:20

Vystoupení zástupců Karlovarského kraje, Statutárního města Karlovy Vary, zástupce Svazu měst a obcí a dalších hostů

zástupce Karlovarského kraje, zástupce města Karlovy Vary, Ing. Radka Vladyková, výkonná ředitelka SMO

9:20 – 9:40

Dopady evropské legislativy do povolování staveb dopravní infrastruktury
Ing. Žanet Hadžić, CSc., ředitelka odboru stavebního řádu MMR

Povolování staveb dopravní infrastruktury a odlišnosti tohoto povolovacího procesu oproti jiným stavbám, včetně dopadů, které představují transpozice nových evropských směrnic do českého právního řádu při povolování těchto staveb.

9:40 – 10:00

Přednáška se připravuje

Ing. Eduard Muřický, vrchní ředitel Sekce hospodářství MPO

10:00 – 10:20

Udržitelná mobilita pohledem územního plánování aneb plánování a rozvoj měst z celostátní úrovně

Ing. Jakub Kotrla, ředitel ÚUR

Plánování dopravy začíná již u evropských strategií a plánů otázkou, jak zlepšit a zajistit udržitelnou a inteligentní mobilitu a jak se přiblížit klimaticky neutrálním městům. Důležitým pojmem v koncepcích se stávají městské uzly, které by kromě napojení na důležité dopravní módy, měly také zpracovávat plány udržitelné městské mobility. Je tak důležitá koordinace cílů na úrovni Ministerstva dopravy, Ministerstva pro místní rozvoj i dalších.

10:20 – 10:40

Mobilita v rozrůstajícím se městě v Postupimi – výzvy a příležitosti pro udržitelný rozvoj dopravy

Dipl.-Ing. Norman Niehoff, Landeshauptstadt Potsdam odbor mobility a technické infrastruktury

Klíčové výzvy udržitelného rozvoje dopravy v Postupimi s ohledem na rostoucí urbanizaci, znečištění prostředí a mobilitu, včetně ekologicky šetrných a efektivních dopravních systémů. Jak navrhnout dopravní systémy s výhledem do budoucnosti? Příkladem je například řešení nové městské čtvrti „Krampnitz“.

10:40 – 11:00

Řešení dopravy v centru Havlíčkova Brodu

Bc. Libor Honzárek, místostarosta města Havlíčkův Brod, člen Představenstva ČKAIT

Před dvaceti lety stálo nevelké okresní město na prahu řešení tří stěžejních problémů, které mají zásadní vliv na kvalitu života jeho obyvatel, a to projekt rozsáhlé revitalizace historického centra se statutem památkové zóny, způsob přesměrování silné tranzitní dopravy vně sídla a vhodný způsob nápravy dlouhodobého problému nedostatku kapacit pro dopravu v klidu v centru města i v jeho sídlištích. Jaké přístupy vedly k vyřešení situace? Co ještě samospráva svým obyvatelům a návštěvníkům města dluží?

11:00 – 11:20

Zřícení drážďanského mostu Carolabrücke – dopady na dopravní síť a proces plánování nové stavby

Stephan Kühn, radní pro rozvoj města, výstavbu, dopravu a nemovitosti, Landeshauptstadt Dresden

Zřícení mostu Carolabrücke v Drážďanech si vyžádalo okamžitá řešení v oblasti automobilové dopravy, veřejné dopravy, cyklodopravy a lodní dopravy na Labi. Obnova mostu je plánována formou nové náhradní stavby bez plánovacího řízení. V přednášce budou popsány příčiny zřícení mostu, problémy v dopravě a plánovaný postup výstavby nového mostu.

11:20 – 11:30

Představení studentských posterů s tématikou Město a udržitelná doprava

Ing. Tomáš Pavlovský, Ph.D., fakulta stavební VUT v Brně

11:30 – 12:05

Přestávka – coffee break

12:05 – 12:25

Maglev na úrovni +1 – Příležitost pro Vlak inovativní a ekologický městský prostor

Dr.-Ing. Andreas Rau, Max Bögl, Transport system Bögl- TSB

Potenciál magnetického levitačního vlaku od firmy Transport System Bögl pro udržitelnou koncepci městské hromadné dopravy. Metoda výstavby pomocí vyvýšené konstrukce vytváří pod železniční tratí cenný prostor, který lze využít různými způsoby.

12:25 – 12:45

Principy udržitelné městské mobility

doc. Ing. Marek Drličiak, PhD., Žilinská univerzita v Žilině

Představení projektu WinWin4WorkLife, který realizuje Žilinská univerzita. Zabývá se zdravým, inkluzivním a udržitelným pracovním prostředím v podmínkách narůstajícího podílu práce na dálku. Součástí je průzkum mobility a analýza v dopravním modelu, přičemž se klade důraz na interakci práce na dálku a mobilita v různých regionech. Projekt zahrnuje data z Německa, Finska, Lucemburska, Portugalska a Slovenska. Součástí je také projekt REMOT, který se zabývá integrací údajů z dostupných databází do jedné platformy jako podklad pro dopravní model.

12:45 – 13:05

Cílová stanice klimatická neutralita – dopravní modely jako rozcestníky budoucnosti

Dipl.-Ing. Jörg Uhlig, PTV Transport Consult GmbH, prokurista a vedoucím sekce dopravního plánování a inženýrství v Drážďanech

Stále více měst se snaží o klimatickou neutralitu. Hlavní roli přitom hraje mobilita respektující životní prostředí. Aby se doprava stala klimaticky neutrální, potřebujeme důkladně promyšlené koncepce mobility založené na spolehlivých údajích. Pomocí moderních dopravních modelů lze simulovat, co se stane při zásahu do systému mobility. Ještě před zahájením investice ukážou, co je udržitelné a hospodárné. Dopravní modely navíc pomáhají transparentně vysvětlit, proč mají některá opatření smysl. Díky tomu se nezbytná změna stane pochopitelnou pro všechny.

13:05 – 13:25

Přednáška se připravuje

13:25 – 13:45

Přednáška se připravuje

13:45 – 13:55

Představení studentských posterů s tématikou Město a udržitelná doprava

doc. Ing. František Kuda, CSc., prezident ČSSI

13:55 – 14:00

Diskuze

14:00 – 15:00

Oběd